Warhaus dingt naar een topnotering

Maarten Devoldere was het eerste bandlid dat tijdens de break van Balthazar met een soloalbum kwam (We Fucked A Flame Into Being) en is ook de eerste die aan ronde twee begint.

Warhaus is minstens zo spannend als zijn donker-romantische voorganger. Als een jonge Leonard Cohen maakt Devoldere – gezegend met eenzelfde rokerige basstem – poëzie van liefde, erotiek en seks. Zijn vriendin Sylvie Kreusch, het onderwerp van zijn verlangen, zorgt met haar onschuldige meisjesstem voor een zinderend contrast. Zo verleidelijk als in Love’s A Stranger klonk overspel nog nooit; zodra het stel op de heldere klanken van een marimba ‘It’s so hard to possess, it’s a beautiful mess, time after time’ zingt, kruipt het kippenvel van je tenen naar je kruin. Warhaus staat vol met zulke momenten, van de dreigende strijkers en bezwerende ritmes in Control tot het dromerige meezingrefrein van Everybody. Muze Kreusch, die in Dangerous klinkt als Lana Del Rey, krijgt haar lofzang in het ontwapenende meesterwerkje No Such High (‘You were pretty on the internet, how I hoped we would meet’) en de zwoele ode Kreusch (‘How I tried to walk away, but I made love to you anyway’). Afsluiter Fall In Love With Me onderstreept de validiteit van de Cohen-vergelijking. Met Warhaus dingt Devoldere naar een topnotering in de eindejaarslijstjes.

Zo luidde de recensie van Warhaus – Warhaus in OOR.

Luister hieronder naar dit ijzersterke album van Warhaus en kom het op vrijdag 17 november live ervaren in Annabel in Rotterdammeer info & tickets

Concert news