fbpx

MOMO voert positieve vervuilerstaks in

Vervuiling: we hebben er allemaal mee te maken en vaak op een negatieve manier. Juist daarom heeft Motel Mozaïque (MOMO) besloten om dit tijdens het festival anders aan te pakken. In plaats van te focussen op wat je niét goed doet, draaien we het om. MOMO regelt korting voor iedereen die wél goed bezig is: je krijgt korting op eten en drinken als je lopend, met de fiets of het openbaar vervoer naar het festival komt.

De korting

Met de groene korting focust MOMO zich op transport, wat een van de meest vervuilende elementen is binnen het organiseren van een festival. Bezoekers komen uit heel het land naar Rotterdam om het festival te vieren. Door groene korting te geven aan mensen die lopend, skatend, met het ov of de fiets gaan, stimuleren we het kiezen voor duurzaam transport om zo deze voetafdruk te verminderen. Door simpelweg een foto of video van die dag te tonen bij de MOMO infobalie waarop je al fietsend of ov-reizend te zien bent, ontvang je een stempel. Met de groene korting krijg je € 0,10 korting op elk drankje en eten dat je bestelt op Plaza Mozaïque, het vrij toegankelijke festivalhart van MOMO. Ook krijg je 10% groene korting op de MOMO merchandise.

Festival als onderzoeksterrein

Het festival is de ideale plek om dit soort nieuwe groenere benaderingen uit te proberen. Drie dagen lang is het festival een tijdelijke mini-samenleving, die de stad mooi weerspiegelt. Slaat de korting aan en motiveren we mensen om groener te reizen? Dan is dat een teken dat onze doelstelling waarschijnlijk ook op grote schaal zal aanslaan.

MOMO goes green

De groene korting is onderdeel van de verduurzaming van Motel Mozaïque waarmee het festival actief bijdraagt aan een gastvrij en duurzaam Rotterdam. Zo serveert het festival bijna geheel vegetarisch eten, is het helemaal vrij van wegwerpbekers, worden alle programmaboekjes gemaakt van gerecycled papier én wordt de merchandise geprint met speciale modder-inkt, die ook op je eigen meegebrachte kleding gedrukt kan worden.

Ook op sociaal duurzaam gebied staat MOMO niet stil. Zo wordt de aankleding van het festival gedaan met balken uit de haven, waarmee in samenwerking met de Bouwakademie de mooiste herbruikbare creaties worden gemaakt. Daarnaast werkt MOMO met Nieuw Thuis Rotterdam samen om nieuwkomers met een migratieachtergrond als vrijwilliger op het festival werkervaring op te laten doen. Last but not least creëert het festival een speciaal platform op Schouwburgplein voor groene Rotterdamse ondernemers: Market Mozaïque.

Market Mozaïque

Op vrijdag en zaterdag wordt het vrij toegankelijke Plaza Mozaïque (Schouwburgplein) omgetoverd tot Market Mozaïque, oftewel: MAMO. Dit is dé plek waar jonge makers en ondernemers om nieuwe manieren van consumeren aan je presenteren. De markt is een plek om je te laten inspireren door nieuwe duurzame ideeën van Rotterdamse ondernemers, van koffie gezet door ex-gedetineerden (Heilige Boontjes) tot dineren met gered groente en fruit (Groenten Zonder Grenzen). En van kledingswappen tot het oppimpen van je t-shirt met een modder-zeefdruk van MOMO (Mud Shirts). Alles is mogelijk!

 

Festival news

Line-up Festival '20

Concert news