Margriet 1 jaar zakelijk directeur bij MOMO
Margriet Colenbrander 1 jaar zakelijk directeur bij MOMO: we kijken terug en vooruit
[Intro] Margriet begon in een roerige tijd bij ons, tussen lockdowns, onverwachte uitdagingen voor het team en met MOMO Festival dat op korte termijn uit de grond gestampt werd. We staan even stil bij de stabiele basis en focus die Margriet bracht afgelopen tijd, en hoe zij ons met haar humor, positieve energie en zakelijke skills succesvol het jaar door heeft geholpen.
Margriet, hoe kijk je terug op jouw eerste jaar MOMO?
Heel goed, ik voel mij hier echt als een vis in het water. Het was inderdaad een onstuimig jaar, maar ook een die mij heel veel energie heeft gegeven. Op 5 oktober was mijn eerste werkdag en op 6 oktober heeft mijn partner in crime Harry (artistiek directeur) een hersenschudding opgelopen. Ik ken Harry al ruim 10 jaar en had mij echt verheugd op onze samenwerking, dat zag er al snel heel anders uit. Dit naast Covid en een draai vinden in een nieuwe organisatie, zorgde ervoor dat ik mij nog geen minuut heb verveeld. De gastvrijheid in het team en hun energie gaf mij vanaf dag 1 het vertrouwen dat wij met elkaar écht veel kunnen bereiken.
MOMO stoomt het hele jaar door, en heeft naast het festival in april, nog veel andere doorlopende evenementen. We zijn dus altijd in de weer als team. Waar zitten de uitdagingen voor jou als directeur?
Mijn moeder leerde mij al vroeg: ‘de boog kan niet altijd gespannen staan’, en dat is voor ons team, (maar ik denk iedereen, en vooral in deze industrie) ook belangrijk. Dan moet je soms ook kiezen om dingen niet te doen, en dat is met dit clubje enthousiastelingen soms wel lastig.
Wat was je MOMO hoogtepunt afgelopen jaar, en waar kijk je naar uit?
Het werken met onze Young Talents Club vind ik echt geweldig. Afgelopen jaar zouden we er drie aannemen, maar waren zo verrast door alle aanmeldingen dat wij met vijf Young Talents zijn gaan samenwerken. Hun motivatie en nieuwe ideeën zijn super inspirerend en het is ook heel tof om hun ontwikkelingen in die korte tijd te kunnen zien.
Ook de donderdagavond van MOMO Festival is een hoogtepunt. Ik stond met onze producent Carly in de hal van de Rotterdamse Schouwburg, en de uitloop van de premiere van Amenti Theatre Company zou bijna gebeuren. Op datzelfde moment had Enoma ‘Fantoompijn’ geprogrammeerd, wat ik zelf zou vertalen als keiharde gabberhouse. Ik was zó benieuwd en bijna zenuwachtig voor deze clash van publieksstromen. Het was heel tof om te zien dat mensen geïrriteerd, enthousiast of verdwaast van de ene in de andere voorstelling terecht kwamen. Van dit soort typische MOMO momenten, kan ik geen genoeg krijgen.