27/06/2017

€30 (ex. fee)

LantarenVenster

Otto Reuchlinweg 996, Rotterdam

Zaal open 19.30 uur
Aanvang 20.30 uur

Elza Soares

The Woman at the End of the World

Met bijna zeven decennia aan albums en optredens achter haar naam wordt de Braziliaanse protestzangeres Elza Soares bewierookt als de Grande Dame van de sambamuziek.

Tijdens haar lange roerige levensloop is Soares een uitgesproken stem gebleven tegen onrecht en onderdrukking, met betrekking tot ras, geslacht, seksuele voorkeur en klasse. Voor haar aangrijpende 34ste album ‘Mulher do Fim do Mundo’ (The Woman at the End of the World), verliet Soares haar geliefde Rio de Janeiro om met sleutelfiguren uit São Paulo’s samba sujo (‘dirty samba)’ scene samen te werken.

Samen hebben ze een meesterwerk afgeleverd dat de vuistregels van Braziliaanse muziek dapper aan de laars lapt: avant-garde, rock, noise, jazz, soul, dub en funk vervlochten met de rijke historie van samba. Door de jaren is Soares’ als artiest alleen maar scherper en innovatiever geworden, een icoon die de grenzen van samba – de muziek die door haar aderen stroomt – verlegt naar onbekende contreien.

Dit bijzondere concert in LantarenVenster wordt gepresenteerd i.s.m. BIRD, LantarenVenster, Motel Mozaique Concerts, North Sea Round Town, Rotown, Matiota en Theater Rotterdam.

(tekst gaat verder onder de video’s)

“Overdonderend, overweldigend en op elk moment bedwelmend.” (Gonzo Circus over Elza Soares op Le Guess Who?)

Wie bij samba denkt aan gezellig heupwiegen in cocktailsferen zit hier flink mis, want Soares maakte een rauw en experimenteel conceptalbum waarin haar oude, donkere stem maximaal wordt ondersteund.” (3voor12)

Elza Soares vertolkt samba sujo, zoals het daar heet. Smerige samba. Samba van de straat, met rouwrandnagels. Echte samba, zoals samba bedoeld was en die ergens over gaat.” (Volkskrant)

Elza is the queen of samba… A survivor. A voice singing with the emotion of Brazil and the pain of Brazil. Think Shirley Bassey meets Amy Winehouse in a favela drinking cachaça” – Gilles Peterson

THE WOMAN AT THE END OF THE WORLD

The Guardian 5/5 ★★★★★
Songlines 5/5 ★★★★★
Mojo 4/5 ★★★★
Financial Times 4/5 ★★★★
Pitchfork 8.4 ★★★★

Concert agenda